söndag 16 november 2014

SOCIAL MEDIA OCH KUNDBETEENDE


Användningen av sociala medier som ett marknadsföringsverktyg förväntas att öka kraftigt. Enligt WebDam :s rapporter så kommer företag och marknadsförare att under 2014 satsa runt 135 MILJARDER Dollar på marknadsföringsmaterial. Att det handlar om enorma summor är säkert de flesta slående överens om. Företaget har också tagit fram data som visar hur viktig social media är för kundbeteende på internet. Enligt företagets uppgifter så har 52 % av marknadsförare uppgett att de hittat sina kunder via Facebook.
  • 52% av marknadsförare har hittat kunder via Facebook.
  • Inom en 5 års period kommer företag att dubbla sina budgeter för marknadsföring via sociala medier.
  • Under 2014 kommer företag att uppskattningsvis satsa 135 Miljarder Dollar på nya digitala marknadsföringsmaterial.

Sociala medier är bevisligen en mycket viktig kanal för marknadsföring, frågan som vi ställer oss är hur mycket reklam kan man exempelvis ha på Facebook, Twitter eller Instagram, före människor börjar säga ifrån. Själva blir vi ofta irriterade när det på Facebook dyker upp en massa reklam som är länkade till tidigare sök historik på Google.
Själv har jag någon gång faktiskt tryckt på reklam på Facebook och sedan till och med genomfört ett ”impulsköp” efter bara 10 minuter.
Vad tycker ni, påverkas ni av reklam på social medier? Fungerar en reklam från Kotipizza en söndag eftermiddag efter en ”vild” lördagkväll? På mig fungerar det tyvärr ganska ofta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar