Konsumenterna letar i allt större grad
information och kommunicerar med företag i de sociala medierna, så
det gäller att vara synlig och aktiv!
Forskare anser att det finns en massa
möjligheter med varumärkesgemenskaper online eftersom de erbjuder
möjligheter till att komma i kontakt med kunder som är hängivna
och kommunicera med dem i realtid.
Det betyder inte att man behöver vara
med i alla sociala medier, men när man väl är med så skall man ta
det på allvar. Människor förväntar sig kundservice och det finns
inget värre än en inaktiv social media kanal där ingen svarar
eller uppdaterar information, det är både bortkastade pengar och
kan få konsumenter att vända sig emot företaget.
Vad skall man posta då? Informationen
får gärna vädja till känslor, vara äkta och berätta om hur just
du gynnas av företagets tjänster eller vad du kan uppleva där. Det
får vara fyndigt och roligt, något som du själv skulle dela med på
nätet eller få en konkret nytta av.
Följande video berättar kort
om några orsaker till varför företag och bränds skall vara med i
sociala medierna.
Vi hittade en fantastisk sida som summerar hur världens mest kända bränd har
lyckats i de olika sociala medierna.
Varför tror du att de har lyckats så
bra? Stor budget? Lockande innehåll? Lojala fans? Bra produkt? Vilka
bränd följer du på des sociala medierna och varför?
Våra tips om bränds som lyckats i de
sociala medierna:
Instagram: Red Bull (hårresande bilder
och videon), Starbucks (branded hashtags, använder kundernas egna instabilder för att reklamera), NFL (sjukt snygga sportbilder), General Electrics
(teknik, logistik och fabriksproduktion blev plötsligt intressant!),
Viking Line (lyfter fram sina arbetare som en viktig del av
företagets framgång).
Twitter: Old Spice (det hade du inte trott!)
Facebook: Oreo (så mycket roligt man kan göra med kex!), Valio (härliga recept)
Linkedin: Melia Hotels (attraktiva arbetsplatsannonser)
Youtube: Air New Zealand (nya
säkerhetsvideon!), KLM (lost and found item service video)
Som du säkert
märker så kan innehållet skilja sig mycket från själva produkten
och dess egentliga syfte. Istället för att presentera produktens
egenskaper och testresultat så skapar bränden engagerande, roligt,
känslovädjande och bisarrt innehåll som skapar snack och får
människor att dela innehållet vidare. Skulle du dela ett inlägg om
en långtradares produktegenskaper och tekniska finesser? Knappast,
men vad om Jean- Claude van Damm kör en split mellan två Volvo
trucks, klicka här.
Klippet blev en viral hit och har lett till en hel del parodier med
bl.a. Chuck Norris som drar en split mellan två flygplan, klicka här.
Vill du läsa mera:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar