onsdag 5 november 2014

SOCIALA MEDIER OCH BRANDS


Konsumenterna letar i allt större grad information och kommunicerar med företag i de sociala medierna, så det gäller att vara synlig och aktiv!
Forskare anser att det finns en massa möjligheter med varumärkesgemenskaper online eftersom de erbjuder möjligheter till att komma i kontakt med kunder som är hängivna och kommunicera med dem i realtid.
Det betyder inte att man behöver vara med i alla sociala medier, men när man väl är med så skall man ta det på allvar. Människor förväntar sig kundservice och det finns inget värre än en inaktiv social media kanal där ingen svarar eller uppdaterar information, det är både bortkastade pengar och kan få konsumenter att vända sig emot företaget.
Vad skall man posta då? Informationen får gärna vädja till känslor, vara äkta och berätta om hur just du gynnas av företagets tjänster eller vad du kan uppleva där. Det får vara fyndigt och roligt, något som du själv skulle dela med på nätet eller få en konkret nytta av.
Följande video berättar kort om några orsaker till varför företag och bränds skall vara med i sociala medierna.
Vi hittade en fantastisk sida som summerar hur världens mest kända bränd har lyckats i de olika sociala medierna. 
Varför tror du att de har lyckats så bra? Stor budget? Lockande innehåll? Lojala fans? Bra produkt? Vilka bränd följer du på des sociala medierna och varför?
Våra tips om bränds som lyckats i de sociala medierna:



Instagram: Red Bull (hårresande bilder och videon), Starbucks (branded hashtags, använder kundernas egna instabilder för att reklamera), NFL (sjukt snygga sportbilder), General Electrics (teknik, logistik och fabriksproduktion blev plötsligt intressant!), Viking Line (lyfter fram sina arbetare som en viktig del av företagets framgång).



Twitter: Old Spice (det hade du inte trott!)
Facebook: Oreo (så mycket roligt man kan göra med kex!), Valio (härliga recept)




Linkedin: Melia Hotels (attraktiva arbetsplatsannonser)
Youtube: Air New Zealand (nya säkerhetsvideon!), KLM (lost and found item service video)




Som du säkert märker så kan innehållet skilja sig mycket från själva produkten och dess egentliga syfte. Istället för att presentera produktens egenskaper och testresultat så skapar bränden engagerande, roligt, känslovädjande och bisarrt innehåll som skapar snack och får människor att dela innehållet vidare. Skulle du dela ett inlägg om en långtradares produktegenskaper och tekniska finesser? Knappast, men vad om Jean- Claude van Damm kör en split mellan två Volvo trucks, klicka här.
Klippet blev en viral hit och har lett till en hel del parodier med bl.a. Chuck Norris som drar en split mellan två flygplan, klicka här


Vill du läsa mera:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar